http://re-dizain.blogspot.com/search/label/SAMLING

Kul att du hittat hit!

Välkommen till Re-dizain, en liten värld av retro skandinavisk design från 50-60-70-talet.
Jag är en kulturarvsvårdare och är ständigt på jakt efter nya föremål att forska om. Största intresseområde är tyg!
Ibland blir det tips om "gör själv" saker, loppisfynd och mängder tyg som väcker känslor och nostalgi.
Så glöm inte att följa re-dizain!!!
Lämna gärna kommentar på mina inlägg då hittar jag vägen till dig.


20 okt. 2009

En ljuskrona iklädd färgglada mattrasor




Ljuskronan i köket är egentligen eget bygge av 2 st ljuskronor, en med glasprismor troligen Erik Höglund med plats för 6 vanliga värmeljus och en annan med kedjan och plats för 6 blockljus eller stora värmeljus. Dom 3 st hljushållare i glas är från en 3 ljuskrona och dessa använder jag till pynt, oftast taklökar. 6 gamla kakformar pryder också ljuskronan. Jag gillar att tända massor med ljus och det går åt en del här hemma...


Idag fick ljuskronan lite nya kläder, mattrasor i underbart färgglatt 70-tals tyg.


EFTER:




Från själva början tänkte jag klä in den i röd-vitt tyg som också skulle vara fint men ändrade mig...det färgstarka gillar jag bäst:)


FÖRE:




Använde min skärbreda men inte rullkniven(enbart till tyg!) utan skalpell till att skära pappersklädsel till värmeljusen. För ett tag sedan investerade jag i lappteckniks verktyg, äntligen ....




I köket har det skett en hel del förändringar innan sist...bla Noas kök är flyttat i ett hörn, mycket bättre tycker jag.




Vad säger ni? ni som kommenterar...det är så uppygande att få kommentar...man mår liksom bra av andras tycke...Glöm inte det...
Ha en mysig kväll...

10 kommentarer:

Aida sa...

Ljuskronan blev jätte söt.

Måste erkänna att den är mycket finare i verkligheten.
Den är om en liten karamell :-)

Sara sa...

Underbart snyggt, du gör det alltid så himla färgglad o det gillar vi...plus för alla danska burkar..mmm va fint

Kardemomme sa...

Så fint du har det hjemme!! Før har jeg bare sett bruddstykker så det var moro å se mer helhet! Du har mange fine retroting altså!
Det grønne vatt-teppet og det grønne dynetrekket var så lekkert!
Fiiin gammel lenstol også! Kjempekoselig!! Den lille komfyren til Noa er jo den alle søteste!
Datteren min hadde også en liten komfyr som hun kokkelrte veldig ved da hun var liten og jeg savner denne tiden. Nå som hun er 12 er det ikke dukketøy og byggeklosser som ligger rundt på gulvene lenger..Du skrev i en kommentar inne hos meg at du elsket å se hva andre finner på loppis og det gjør jeg også! Når jeg ser oppdaterte linker inne hos meg hvor jeg skjønner at folk har vært på loppis skynder jeg meg alltid inn for å se :)) Nesten like morsomt som å være på loppis selv :))
Ha en fortsatt fin kveld! Klemmer fra Kardemomme :))

Lotten sa...

Så fin den blev med mattrasor! Jag har gått ochh tänkt på Lyckes mattrase-kronor som hon har hängandes i trädgården och vart så sugen på att fixa något liknande... nu fick jag ännu mer inspiration ;-)

Kommentarer är det bästa som finns med bloggen... plus alla trevliga människor man "pratar" med och det känns som om man känner dem fast man aldrig träffats..... Konstigt egentligen.

Har du fått paketet än?

Kraam

Enalicious. sa...

Jättegulligt med kronan! Synd att jag inte hann vara kvar och se den i verkligheten. Men den 27 november kommer jag igen och då får jag se den :)

Lycke sa...

Underbart fin blev den!!! Me like!!! Absolut underbar!!! Gillar verkligen alla färgeran i ditt hem, men det kan du ju ana, hihi... Härliga bilder här nedan också - njuter dock så av hösten så jag har icke börjat med sommarminnena ännu!!! Trött idag efter en heldag med Susanne - en annan kär bloggerska som inte alls bor långt från mig!

Ha de gott i onsdagskvällen goa du!!!

Kramar Lycke

Perislja sa...

Men gudars skymning så snygg ljuskronan blev!!!!!! Vilken skitbra idé! Jag har länge stört mig på mina ikea lampor i köket som hängs upp med kedjor. Gillar inte kedjor. Jag kan ju vira dem med tygtrasor!!!! Så kuuul att få en idé! Tacktacktack!!! Duken på bordet var inte heller fy skam och dressen i inlägget under var ju helt fantastiskt snygg. Jag måste också skaffa en båtdress!:D:D:D Klart man ska ha båtdress! hahaha

Re-dizain sa...

Aida: tack älskling, till skillnad från dom andra bloggare du kan se allt i IRL:)
Sara: Jag misstänkte att du skall lyfta fram Löngorg prylar blink...
Kardemomme: gör som jag gjort, satsa på en sladdis hihi
Lotten: Ja, Lyckes mattrase- kronor i trägården är bara så underbara, hon är en inspirationskälla alla kan hämta något ifrån.
Enalicious. älsklingen, det är så underbart att ha dig hemma så jag längtar till den 27:e...lOVE yOU
Lycke: tack snälla du, jag älskar komma på besök i din underbara miljö..avundas Susanne för att hon få vistas där på riktigt..

Re-dizain sa...

Persilja: tack snälla du, jag blir bara glad om du hämtar inspiration hos mig. Det känns mer rättvist eftersom du är också en inspirationskälla för mig..Kolla alla ni och inspireras: http://www.skonahem.com/blogg/persiljas-hus/

Sanna sa...

Läckert! =)

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin
[Valid Atom 1.0]