http://re-dizain.blogspot.com/search/label/SAMLING

Kul att du hittat hit!

Välkommen till Re-dizain, en liten värld av retro skandinavisk design från 50-60-70-talet.
Jag är en kulturarvsvårdare och är ständigt på jakt efter nya föremål att forska om. Största intresseområde är tyg!
Ibland blir det tips om "gör själv" saker, loppisfynd och mängder tyg som väcker känslor och nostalgi.
Så glöm inte att följa re-dizain!!!
Lämna gärna kommentar på mina inlägg då hittar jag vägen till dig.


3 dec. 2012

Advent igen...

och frukost med familjen, har blivit en tradition...


Årets adventsstake är 4 st små Riihimäan Lasi Pala vaser designade av Tynell. Dom större vaserna används till hyacinter och echeveria. På bordet är det ett mycket älskad handtryckt retroduk des Kajsa Nordström. Pepparkakorna serverade i emaljerad tomteskål från Arabia.


Adventsfrukost är enda dag om året som jag har alla 3 tjejer hemma, alla mina älskade barn :)

Lycka, ja med stort l...


på bordet..


i fönstret en vacker prydnad pyntad med gamla julgranskulor och hyacinter i stora Pala vaser.


Dessa underbara gamla julgranskulor är fantastiskt vackra men jag är expert på att tappa dom, i år gick 2 st i kross..fast det är inget i jämförelse med katastrofen 2008 då julgranen välte.

I ena fönster i stora rummet lyser fantasi elljusstake (inköpt på loppis för några år sedan) och matchar fint blomkrukor från Arabia, vårens loppisfynd 10 kr st.


Det är inte bara ljusstakar som lyser upp ... En ljuvlig familjemedlem, vår lilla glada Minna. Det är hennes första adventsfrukost..


Noa och Benjamin är också solstrålar som fyller rummet och själen med en hel del kärleksvitaminer
   


Stolarna fyndade jag via blocket i somras, helt underbart sköna, teak Desk Chair by Erik Kirkegaard. Teakpallen är från Nesto inköpt för någon vecka sedan för 90 kr på loppis.


På bordet är en gammal damastduk med klövermönster. Ovanpå också en favorit tryckt duk signerad Kerttu som jag än så länge inte vet något om. Ljusstakarna är smala vaser i opalin pressglas.


Farfar lyser upp adventsfrukosten, hoppas många år till..I bakgrunden syns Grand sideboard ritat av Nils Jonsson för Troeds 1960 i jakaranda. Det fina med det är att vi har överskåp också, det är nog inte så vanligt.


Minna godkände gröten och ville gärna försäkra sig att skålen inte försvinner :)

                       
Årets julpryltillskott är 2 st teak elljusstakar i enkel design av arkitekten Hans Borgström. Jag är så glad att jag upptäckte dessa, ett inköpt på PMU för 200 kr och det andra på tradera för 100kr. Kul när folk inte vet vad de säljer, då kan man fynda. 

Det var lite uppdatering från Åkervägen.. 
Önskar er en härlig vecka...

9 kommentarer:

Fammo sa...

Oj vad ni har det mysigt! Fint med traditioner.
Jag hittade nyligen en likadan elljusstake på loppis men hade ingen aning om designern. Nu vet jag, tack för det! =), man lär sig massor via bloggarna, kul.

Unknown sa...

Hei på deg, så koselig med hele familien samlet. Ha en fin førjulstid, klemmer fra Wilhelmine

Helena Högberg sa...

Så otroligt mycket fina saker du har, jag blir alldeles mållös (läs avundsjuk :D)

maja sa...

Som vanligt så finns det så mycket fint att titta på i din blogg :). En råga, hur vet man om ett påsakan är från tex 70-talet? Har sett ett på röda korset här hemma men är osäker på om det är gammalt eller nytt?

RETROknoppen sa...

Gillade verkligen ditt inlägg!
Fina bilder, härlig julstämmning och retro-detaljer. Det är alltid kul att känna igen vad man kan ha gemensamt :)

Anonym sa...

Hej!
Jag har blivit lite besatt i duken "Julköping" áv Kajsa Nordström. Den duken har betytt mycket för mig under hela mitt liv. Jag har nu upptäckt att det finns två varianter av duken, en mindre och en större, din duk verkar vara den större med fem hus på en sida. Samt att den större inte har nån stjärna i mitten Vet du något om detta? Tacksam för svar mejladress: karrokarro@hotmail.com

trillivippa sa...

Helt underbara bilder! Tack för att du delar med dig av er fina familjefrukost och den härliga julkänslan.

ReDoir sa...

Så utrolig kjekk blogg, her vil jeg følge med;)

Tant Emma sa...

Tjohej vad mysigt! Roligt att få se allt fint som du har hemma hos dig.

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin
[Valid Atom 1.0]