http://re-dizain.blogspot.com/search/label/SAMLING

Kul att du hittat hit!

Välkommen till Re-dizain, en liten värld av retro skandinavisk design från 50-60-70-talet.
Jag är en kulturarvsvårdare och är ständigt på jakt efter nya föremål att forska om. Största intresseområde är tyg!
Ibland blir det tips om "gör själv" saker, loppisfynd och mängder tyg som väcker känslor och nostalgi.
Så glöm inte att följa re-dizain!!!
Lämna gärna kommentar på mina inlägg då hittar jag vägen till dig.


29 okt. 2013

Retrotyger av Maud Fredin Fredholm

 Som många redan vet går jag ofta iklädd i retrokläder designade av Maud FF har bloggat om det HÄR. Genom åren har jag skaffat en stor samling av hennes klänningar och blusar i vackra färger och mönster.
Lovar visa bilder på samlingen någon gång i höst, påminn mig om jag glömmer av :)
Efter Maud FF bortgång såldes tyglagret till Stoff och Stil ett dansk tygföretag som har 10-tal butiker i Sverige. Dessa butiker har sålt tygerna sedan aug-september och som jag förstått har Malmö butiken fått de flesta tygerna. Jag själv har köpt ett litet lager med tyg som jag ska använda till egna kläder , i hemmet och även i min verksamhet.


Tyget ovan köpte jag förra vecka och det fanns enbart en liten rulle med 2,9 meter på den. Helt otroligt vackert i verkligheten, jacquardvävt tjockt tyg. Det blir troligtvis en klänning men jag har inte bestämt mig  än. Vet bara att det är bland de vackraste jag sett.



Detta tyg är i tunnaste finaste glesvävda lin men mycket vackert mönster, blir perfekta gardiner . Tyvärr fanns det bara ca 7 meter av detta så det blir bara 2 längder . Passar också till att klä om en gammal Pia lampa.
Tyget har mönster i mild svart tryck .



Lyckliga mig har köpt en rulle med ca 12 meter av detta gardintyg som passar utmärkt till tapeten i entrén och även till Silkeborg mattorna jag bloggade om HÄR. Tapeten heter Angle och är tryckt i stödkanten, första gång jag ser en sådan märkning på Mauds tyg. Detta tyg är också i finaste glesvävda lin, tänk vilka fantastiskt läckra luftiga gardiner det blir. Jag behöver 4 längder i stora rummet så tyget hamna där tror jag.


Mitt hjärta får stor hjärtklappning när jag ser dessa fåglar, så enkla och helt underbara. Några kuddar blir det allt till privatbruk men även kommer till användning i verksamheten.
Maud du var en stor designer! Mångsidig och så otroligt produktiv, Tack!

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin
[Valid Atom 1.0]